Danes je 26.12.2024

Za ogled dokumenta se morate prijaviti.
Input:

Material

22.12.2020, , Vir: Verlag DashöferČas branja: 44 minut

4.5.1 Material

Kristinka Vuković Sonja Kermat Urška Juršev

Material je zelo širok pojem, ki ne predstavlja le materiala, ki ga proizvodna podjetja vgrajujejo v svoje proizvode, pač pa tudi ves ostali material, ki se porablja v najrazličnejših poslovnih procesih, tudi trgovskih in storitvenih. Material v širšem pomenu zajema osnovni in pomožni material, polproizvode, dele, nadomestne dele, drobni inventar ter gorivo in mazivo. Tudi odpadki se štejejo za material, če so namenjeni prodaji. V nadaljevanju obravnavamo zgolj material v ožjem pomenu kot so surovine in material za proizvodnjo, ostale vrste materiala pa najdete pri drugih člankih, kot npr. v članku Literatura, in članku Drobni inventar.

RAČUNOVODSKI VIDIK

Podjetje računovodsko spremlja material skozi različne faze poslovnega procesa, od nabave, preko skladiščenja, do porabe in prodaje.

Nabavna cena

Količinska enota zaloge materiala se ob začetnem pripoznanju ovrednoti po nabavni ceni, ki jo sestavljajo nakupna cena, uvozne in druge nevračljive nakupne dajatve in neposredni stroški nabave. Med nevračljive nakupne dajatve se všteva tudi tisti davek na dodano vrednost, ki se ne povrne. Neposredni stroški nabave so prevozni stroški, stroški nakladanja, prekladanja in razkladanja, stroški prevoznega zavarovanja, stroški posebej zaračunane embalaže, stroški spremljanja materiala na poti, stroški storitev posredniških agencij in podobni stroški, ki bremenijo kupca materiala. Nakupna cena se zmanjša za dobljene popuste.

Zaloge materiala

Zaloga materiala zajema količine v skladišču, dodelavi in predelavi pa tudi na poti od dobavitelja, če jih je kupec že prevzel. Zaloge materiala, oddanega v dodelavo in predelavo, izkazuje lastnik med svojimi zalogami, ob vrnitvi iz dodelave in predelave pa poveča njihovo do tedaj izkazano vrednost za stroške v zvezi z dodelavo oziroma predelavo in za zaračunani davek na dodano vrednost, če ga ni mogoče odbiti kot vstopni davek. Dani predujmi za material, ki se v bilanci stanja izkazujejo v povezavi z zalogami, se knjigovodsko izkazujejo kot terjatve.

Ali je nabavo materiala obvezno knjižiti preko zalog materiala?

Ne. Stroški materiala, ki se pred uporabo ne zadržujejo v zalogah, se praviloma izkazujejo v dejanskih zneskih ob nabavi takšnega materiala. Torej se podjetje lahko odloči, da bo prejeti račun za material knjižilo direktno na stroške materiala, kljub temu pa mora zagotoviti evidence in dokazila (delovni nalog, gradbeni dnevnik, itd.) o namenski porabi. Pri tem si lahko pomaga s knjiženjem na stroškovna mesta in nosilce.

Metode vrednotenja zalog

Knjigovodska vrednost porabljenih zalog materiala je strošek, knjigovodska vrednost prodanih zalog materiala pa poslovni odhodek. Stroški materiala so odvisni od metode, ki jo podjetje uporablja za vrednotenje zalog. Izbira lahko med:

- metodo zaporednih cen (fifo), ali

- metodo tehtanih povprečnih cen (vključno z metodo drsečih povprečnih cen).

V skladu s 67. členom ZGD-1 mora podjetje upoštevati pravilo stalnosti vrednotenja postavk v računovodskih izkazih, kar pomeni, da metode vrednotenja ne sme spreminjati brez utemeljenih razlogov. 

Ali je za vrednotenje zalog materiala dopustna tudi metoda stalnih cen?

Kadar podjetje uporablja stalne cene materiala, se pri porabi obračuna ustrezni del odmikov, stroški pa se izkazujejo v zneskih, ustreznih izbrani metodi. Torej pri stalnih cenah ne gre za posebno metodo vrednotenja, temveč za pripomoček pri vodenju materialnih evidenc in kalkulacij.

Letni popis

Kot določa ZGD-1, mora podjetje najmanj enkrat letno preveriti, ali se knjigovodsko stanje ujema z dejanskim. Prevrednotenje stroškov materiala se pojavi, če se pri letnem popisu ugotovijo presežki ali primanjkljaji, za katere ni nihče osebno odgovoren. Za takšne razlike podjetje poveča oziroma zmanjša stroške materiala, pri čemer mora biti pozorno na morebitne davčne posledice.

Stroški in odhodki materiala

Stroški materiala se lahko zadržujejo v vrednosti nedokončane proizvodnje in zalog proizvodov, preden se pojavijo med odhodki in vplivajo na poslovni izid posameznega obračunskega obdobja.

Porabo materiala, kalo materiala, inventurne razlike pri materialu izkazujemo med stroški materiala (konti skupine 40). Skladno s SRS 4.11 mora podjetje posebej voditi evidence zalog, ki so bile predmet lastne porabe.

Znižanje vrednosti zalog zaradi prevrednotovanja izkazujemo med prevrednotovalnimi poslovnimi odhodki (konti skupine 72). Prodajo materiala izkazujemo med poslovnimi odhodki v zvezi s prodajo zalog (konti skupine 70 ali 71).

Prejete (praviloma letne) superrabate za doseženo nabavo zalog izkazujemo med poslovnimi odhodki (konti skupine 70 ali 71), izjemoma na zalogah skupine 31, če ničesar od zalog še nismo porabili ali imamo evidenco, s katero dokazujemo, da se superrabat nanaša prav na zaloge, ki še niso bile porabljene za proizvodnjo.

DAVČNI VIDIK

Pravila DDV

Pri nabavah materiala v drugih državah članicah Evropske unije je podjetje, ki je zavezanec za DDV, dolžno samo obračunati davek na dodano vrednost po ustrezni stopnji. Glede pravice do odbitka vstopnega DDV pa mora upoštevati naslednja pravila:

1. vstopni DDV si sme odbiti, če je oziroma bo nabavljen material uporabilo za namene svojih obdavčenih transakcij, kot to določa 63. člen ZDDV-1;

2. vstopni DDV si ne sme odbiti od goriv in maziv ter nadomestnih delov, tesno povezanih z osebnimi avtomobili in motornimi kolesi, jahtami in čolni, namenjenimi za šport in razvedrilo ter zasebnimi zrakoplovi, kot to določa 66. člen ZDDV-1;

3. imeti mora ustrezen račun oziroma drug dokument, kot določa 67. člen ZDDV-1.

Primanjkljaj

V primeru, da podjetje pri letnem popisu ugotovi primanjkljaj materiala, se to v skladu s 7. členom ZDDV-1 šteje za uporabo blaga za neposlovne namene in mora podjetje obračunati davek na dodano vrednost, razen v primeru:

- primanjkljaja in uničenj, nastalih zaradi višje sile;

- primanjkljaja, ki je neločljivo povezan s procesom izdelave in predelave blaga;

- primanjkljaja in uničenja iz naslova kala, razsipa, razbitja in okvare blaga, ki sta neločljivo povezana s skladiščenjem in prevozom blaga v dejanskem obsegu, ki pa ne sme biti večji od običajnega, ki ga določi strokovno združenje;

- primanjkljaja oziroma izgub, nastalih zaradi tatvine oziroma kraje, če je o tem sestavljen zapisnik policijske uprave.

Davčna osnova v primeru primanjkljaja je nabavna cena materiala.

Zakon o davku od dohodkov pravnih oseb (ZDDPO-2) določa, da se za ugotavljanje dobička priznajo odhodki, potrebni za pridobitev prihodkov, ki so obdavčeni po tem zakonu. To pomeni, da mora podjetje z evidencami o porabi materiala ali na drugačne načine dokazovati, kje in za kaj je bil material porabljen. 

Davčno nepriznani odhodki

Davčno niso priznani odhodki, ki niso skladni z običajno poslovno prakso. Iz tega izhaja, da niso davčno priznani primanjkljaji nad obsegom, ki ga določi strokovno združenje, skupaj z davkom na dodano vrednost, ki ga mora podjetje obračunati od takšnega primanjkljaja.

Doniranje hrane

Gostinsko podjetje hrano in živila, ki mu ostanejo in so še uporabna v skladu s predpisi, donira humanitarni organizaciji. Vrednost donirane hrane ne presega 2% od prihodkov preteklega leta in tako se DDV ne obračuna (davčna osnova je 0). Podjetje zmanjšanje zaloge materiala mesečno knjiži na podlagi temeljnice. Vrednost donirane hrane za mesec oktober 2017 tako znaša 300,00 EUR po nabavni oziroma lastni ceni.

Št.    Dok.    Besedilo    Znesek    V breme    V dobro   
1.    TEM    Donacije in zmanjšanje zaloge materiala    300,00    754   310   

Sprememba metode vrednotenja

Pred letom 2007 je veljalo, da podjetje ne sme spreminjati izbrane metode vrednotenja zalog najmanj pet let, kar pa ZDDPO-2 ne določa več. Tako so lahko podjetja že z letom 2007 menjala metodo vrednotenja ne glede na obdobje uporabe.

Povezane osebe

Kadar podjetje nabavlja material od povezanih oseb, mora biti pozorno tudi na transferne cene. Odhodki so tako priznani največ do višine, ugotovljene z upoštevanjem primerljivih tržnih cen, razen če so izpolnjeni zakonski pogoji (npr. med dvema rezidentoma, ki nimata nepokritih davčnih izgub in plačujeta davek po splošni stopnji).

Podjetje lahko izbira med različnimi možnostmi knjiženja nabave materiala, pri čemer so razlike med podlagami za knjiženje v glavno knjigo in uporabo pomožnih kontov. Pomembno pri tem je, da podjetje zagotavlja usklajenost med materialnimi evidencami in glavnim knjigovodstvom. Tako lahko določene vknjižbe opravi na podlagi prejetih računov s strani dobaviteljev, druge pa na podlagi internih prejemnic materiala, medtem ko se morebitne razlike pojavljajo na kontu 309, 290 ali 224.

Prav tako je pomembno, da pri izbranem načinu knjiženja lahko zagotavlja računovodske kontrole, ne glede na izbran način knjiženja pa morajo biti rezultati enaki: vrednost zalog, vrednost porabe in drugih prometov v zvezi z zalogami. Različne sisteme in tehnike knjiženja lahko podjetja izberejo tudi zato, ker imajo do različne stopnje avtomatiziran proces zajemanja podatkov in ker imajo različno število poslovnih dogodkov v zvezi z zalogami. Tako bo proizvodnja, ki ima v letu dni zgolj npr. 10 poslovnih dogodkov, v zvezi z nabavo zalog uporabila manj pomožnih kontov za nabavo zalog kot podjetje, ki ima teh dogodkov na tisoče, ob tem pa še nekatere od knjigovodskih listin kasnijo s prispetjem v računovodsko obdelavo in je zato potrebno nastaviti več kontrolnih točk ali več pomožnih kontov, preko katerih zagotavljamo kontrolo pravilnosti obravnave zalog, da kateri od podatkov ne bi bili izpuščeni, pozabljeni in da bi tisti, ki se